Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - co to jest i dla kogo?

Write a comment

Wczesne wspomaganie rozwoju naszej pociechy polega na rozpoczęciu z nim specjalistycznych zajęć. Jest grupa dzieci, które takowych potrzebują, zanim jeszcze rozpoczną naukę w szkole. Pozostaje jeszcze pytanie, jakie są to zajęcia i które z podopiecznych takiego wspomożenia potrzebują.

poradnia dla dzieci

Każdy z nas rodziców bacznie obserwuje rozwój swojego szkraba, zwłaszcza kiedy nasz syn lub córeczka są jeszcze malutkie. Cieszy nas, kiedy dziecko zaczyna podnosić główkę, w pamięci zostaje uśmiech którym nas po raz pierwszy obdarowuje, czy też pierwsze kroki jakie samodzielnie stawia. Jest to powód do ogromnej radości w przypadku kiedy brzdąc rozwija się prawidłowo. Niestety zdarzają się również takie przypadki, gdy najmłodszy członek naszej rodziny rozwija się zdecydowanie wolniej, aniżeli jego rówieśnicy. Wtedy jest to sygnał, że należy skorzystać ze wsparcia specjalisty. Możliwe bowiem, iż pociecha wymaga wdrożenia wczesnego wspomagania rozwoju, w skrócie WWR.

Co należy przez to rozumieć?

WWR to specjalistyczne zajęcia, których celem jest udzielenie pomocy dziecku we wszystkich sferach jego funkcjonowania. Ćwiczenia są prowadzone przez takich specjalistów jak logopeda, psycholog oraz pedagog. To na jaki rodzaj oddziaływania się zdecydujemy, jest zależne od potrzeb małego człowieka. Tego rodzaju zajęcia odbywają się w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej PRAKTIS, mieszczącej się przy ul. Stefana Starzyńskiego 3a w Słupsku, której szczegóły oferty dostępne są na stronie: https://terapiadzieci.slupsk.pl/ lub pod numerem telefonu: 530 055 301. 

Które dzieci kwalifikują się to tego, aby korzystać z WWR?

Naturalnie takie o których wspomniano już powyżej, czyli zostało stwierdzone opóźnienie w rozwoju. Tutaj można wymienić w pierwszej kolejności:

  • niepełnosprawność intelektualną,
  • opóźnienie rozwoju ruchowego i mowy,
  • znaczne wady wzroku i słuchu,
  • zaburzenia ze spektrum autyzmu.

Istotną sprawą jest to, aby powyższe wspomaganie rozpocząć od razu w momencie jego rozpoznania i kontynuować do czasu, kiedy dziecko rozpocznie naukę szkolną. Im szybciej nastąpią odpowiednie działania pod nadzorem specjalisty, tym większa jest szansa na zniwelowanie braków rozwojowych.

Jakie kroki trzeba podjąć, żeby pociecha mogła skorzystać z powyższego programu?

Należy posiadać orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Tak więc w sytuacji, kiedy niepokoi nas zachowanie dziecka, widzimy że odstaje w wykonywaniu rozmaitych czynności od dzieci w swojej grupie wiekowej, powinniśmy tam się udać. Na miejscu, po przeprowadzeniu wywiadu z rodzicami oraz wykonaniu niezbędnych badań, jeśli zaistnieje taka potrzeba, zostanie wydane stosowne orzeczenie.

 

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.